Záměna paliva u čerpací stanice

rady | 16.7.2014

Ať už patříte k řidičům, kteří laborují nad haléřovými cenovými rozdíly a jsou tedy ochotni za účelem tankování paliva podnikat průzkumné výpravy nebo k těm, co využívají  pouze služby své oblíbené čerpací stanice, stačí malý okamžik nepozornosti a nepříjený problém je na světě.

Chyba, která se traduje po hospodách a garážích především o našich něžných polovičkách, Záměna paliv na benzincemůže potkat prakticky kohokoliv. Stačí střídat vozy, mnoho zaměstnavatelů dnes disponuje flotilou především naftových vozů, když se přiřítíte se zpožděním z práce a vydáte se ještě narychlo natankovat svůj benzínový zázrak před očekávanou dovolenou, uvědomte si, které stádo zrovna napájíte.

Většinou se setkáváme s benzinovým vetřelcem v naftové nádrži. Pistole čerpacích stanic vydávající naftu mají totiž výrazně větší průměr než je průměr hrdla benzinové nádrže. Přesto jsou známé i tyto případy záměny. Značkové autoservisy a asistenční služby uvádí v průměru jeden případ záměny paliv do týdne. Naštěstí jsou dnes nasnadě technická řešení této nepříjemné situace, které neznemožní další užívání vozu. Je nutné ale dodržet několik základních pravidel, kterými můžete nepříjemné situaci předejít anebo umožnit její rychlé a levné řešení.

Buďte pozorní

Pozornost každého řidiče je esencí bezpečné a bezproblémové přepravy a kultury na našich silnicích. Platí to i pro tak běžnou věc jako je tankování na čerpací stanici. Nejste li zarytým vyznavačem jedné značky paliv, můžete se setkat s velmi rozdílnými pojetími prostor veřejných Záměna paliv na benzincestanic. Jistě, pistole a počítadla, která neúprosně odpočítávají míru trestu Vašemu kontu za luxus provozování vlastního vozu jsou všude. To ale neplatí o naváděcích plánech stanic a pouzdrech pistolí oblepených reklamními letáky a informacemi o nutnosti si ihned po natankování jít pro svůj hot dog nebo termoláhev.

V tu chvíli je velmi snadné v touze po co nejrychlejším návratu na silnici sáhnout po výdejn nesprávného paliva.Pokud vše proběhlo v pořádku, je dobré si na účtence zkontrolovat, jaké palivo bylo uhrazeno. Pokud doma provozujete více vozů, není od věci mít pod víčkem nádrže nálepku s názvem vyžadovaného paliva, pokud tam není již z výroby. Minimalizujete tak možnost špatné volby i ve spěchu.

Nespěchejte

Pokud již dojde k tomu nejhoršímu a podáří se nám natankovat nevhodné palivo, mnoho technicky zdatných jedinců pravděpodobně sáhne po chytrém telefonu a začně zběsile vyhledávat hesla jako záměna paliva a jak rychle odjet se špatným palivem. Vězte, že tímto způsobem se můžete setkat s mnoha informacemi a ne všechny mohou být vhodné právě pro Váš vůz. Například řešení, kdy si řidič po pár litrech tankovámí benzínu do svého naftového vozu chybu uvědomil, nádrž dotankoval doplna a situaci ještě zachránil přidáním velikého množství aditiv pro zvýšení mazivosti nafty a poté vyrazil na silnici, v dnešní době filtrů pevných částic riozhodně doporučit nemůžeme.


Muselo by se jednat o opravdu malé objemy špatného paliva v nádrži (cca 5%). V opačném případě mohou páry nespáleného benzínu v oxidačním katalyzátoru vzplanout a takto doputovat až do zmiňovaného filtru pevných částic. Podle jeho aktuálního stavu a množství sazí zde mohou v lepším případě vyvolat jeho regeneraci, ovšem nekontrolovatelnou. Riziko následného požáru například od materiálů, které nevydrží míru okolního žáru je poté skutečně vysoké.

Zvolte odbornou pomoc

Vůz s obsahem špatného paliva v nádrži se nikdy nepokoušejte nastartovat. Kdyby k tomu došlo a Vy jste si svou chybu uvědomili až při nestandartních reakcích motoru, vůz urychleně odstavte a nechte odtáhnout do autorizovaného servisu. Po odtažení vozu do autoservisu se přistupuje k odčerpání nevhodného paliva z nádrže a následně propláchnutí palivového vedení. Moderní vozy mají dokonce přes diagnostiku přístup k programu na výměnu paliv. Takový zásah stojí i s výměnou palivového filtru od 2000 - 4000 Kč. Pokud je Váš vůz stále v záruce, je využití autorizovaného servisu jediným přípustným řešením.

Benzín v naftě - pozor na moderní diesely

Benzín má oproti naftě velmi nízkou mazací schopnost (jistě si vybavujete jeho skvělé odmašťující účinky). V moderních dieselových motorech je mnoho komponent, které jsou s mazáním odkázány pouze na mazivost nafty. V případě velkého obsahu benzínu v naftě je tedy kvůli nízké mazivosti ohroženo hlavně čerpadlo a trysky. Pokud se Vám chybu podaří odhalit včas a do nádrže se dostaloZáměna paliv na benzince pouze malé množství benzínu, nezapomeňte před jízdou, která je v tomto případě možná, přidat kvalitní aditiva. Každá čerpací stanice jich dnes nabízí nespočet. Vybírejte ale pečlivě takovou, jejíž funkcí je opravdu zvýšení mazivosti nafty a zvýšení cetanového čísla. Tento přístup však můžeme aplikovat pouze v případě starších dieslových motorů, ideálně s odolnějším systémem čerpadlo - tryska (PDE) a hlavně BEZ filtru pevných částic. V opačném případě riskujete zvýšenou možnost požáru a poruch na mnohem citlivějších dieslových agregátech. Pokud došlo k natankování plné nádrže benzínem, je nutné v servisu odčerpat celou nádrž. Známý je u nás také nedávný případ požáru luxusního vozu po natankování benzínu do naftového motoru, zapříčiněném zadřením palivového čerpadla. Na oblíbený trik majitelů starších dieselů, kteří v zimě přidávají trochu benzínu do nafty pro rozpouštění parafínu se tedy nelze u moderních agregátů spolehnout.

Nafta v benzínu - hlavně se nerozjíždět

Nafta v benzínovém motoru obecně nenapáchá takové škody. Není tolik agresivní a po jejím odčerpání z nádrže stačí propláchnout palivové ústrojí. Pokud byste však chtěli benzínový motor nutit jet na naftu, postupným přibýváním nespálené nafty v oleji začne tento přibývat a znehodnotí se. Dlouhodobý provoz na benzín s malou příměsí nafty by vedl k postupnému zakarbonování motoru.

A co napsat závěrem?

Aby k nepříjemným účtům za palivo nepřibyly také ty za servisní zásahy kvůli záměně paliv, je nutné si alespoň jednou za čas uvědomit, že se to může stát i Vám. Mnoho věcí děláme bohužel mechanicky a bezmyšlenkovitě, zvlášť ve spěchu, když se nám nervózní řidiči v řadě za naším vozem usilovně snaží mimickými gesty naznačit jak moc pomalí jsme a že již mají být někde jinde. Některé automobilky, například značky Ford a BMW již několik let používají na hrdlech nádrží svých vozů speciální mechanizmus, který pomáhá zamezit vložení nesprávné pistole. Pokud podobným systémem není váš vůz vybaven, je nutné si vždy uvědomit, s jakým vozem jste ke stojanu dorazili. Chyby si nás najdou samy a to většinou, když se nám to hodí nejméně, bohužel. V takovém případě je řešením zachovat si chladnou hlavu a neposlouchat garážnické rady ostřílených motoristů. Technický pokrok totiž stále pokračuje mílovými kroky a mnoho z těchto třeba i dobře myšlěných rad by vašemu vozu mohly citelně uškodit.

  • Záměna paliva u čerpací stanice
  • Záměna paliva u čerpací stanice
  • Záměna paliva u čerpací stanice