Kotoučové brzdy jsou nedílnou součástí každého auta
Kotoučové brzdy nejsou ve světě automobilů žádnou novinkou. Přestože masově se rozšířily až ve druhé polovině minulého století, známé jsou už více než 120 let, a postupným zdokonalováním technologií se z kotoučových brzd stala preferovaná brzdová technologie u většiny automobilek na celém světě. Proč jsou tolik oblíbené a na jakém principu fungují?
Vůbec první kotoučové brzdy na světě se objevily v Anglii již v samotném závěru 19. století. Šlo však pouze o experimenty, prvního použití na automobilu se dočkaly až roku 1902, zásluhou konstruktéra Fredericka Williama Lanchestera. Trvalo však ještě více než 60 let, než se začaly používat v sériové výrobě.
Princip kotoučových brzd, někdy také označovaných jako brdy diskové, spočívá v umístění brzdného kotouče (disku) v blízkosti kola. Při sešlápnutí brzdového pedálu je v závislosti na síle sešlápnutí pomocí hydraulického mechanismu kotouč přiložen ke kolu, vznikne tření, a díky tomuto jevu se kola zastaví. U většiny běžných automobilů se setkáte s kotouči vyrobenými z litiny. Pouze v případě dražších aut určených i k rychlejší jízdě se používají speciální uhlíková vlákna, protože jsou odolnější proti zahřívání a mají lepší brzdný efekt.
Jejich výhody oproti bubnovým brzdám jsou nesporné. Kotoučové brzdy jsou jednak mnohem lehčí, ale také výkonnější a tolik se nezahřívají, tím pádem jsou i efektivnější. Pravdou je, že jsou náchylnější k poškození, zejména pokud jde o nečistoty, které se do nich rády zanášejí. Nicméně, jejich výměna je o dost jednodušší.
Tak jako všechny součástky, i brzdy se musí občas vyměnit. Jen těžko ale říct přesný doporučený interval. Záleží totiž jednak na kvalitě vámi používaného kotouče, i na vašem jízdním stylu. Nutnost výměny kotoučů je nejlepší konzultovat se zkušeným mechanikem, nebo je možné kotoučové brzdy změřit ve své šířce či vypozorovat zvýšenou hlučnost či přenos vybrací do volantu, v tomto případě je nejvyšší čas kotoučové brzdy vyměnit.