Klimatizace a vše, co o ní možná nevíte

rady | 21.10.2014

V historii se klimatizace objevovali zprvu jen zřídka, postupně se ale začali rozšiřovat, až nabyly takových rozměrů, že je měla kde jaká kancelář, kulturní dům, byt nebo hala. Samozřejmě že zmínky o klimatizaci najdeme již ve starém Římě. To bychom ale trošičku odbočovali od tématu. V průběhu 2. poloviny 20. stolení se Klimatizace v autězačaly klimatizace zabudovávat také ve velkém do aut, kde velkým průkopníkem tohoto „klimatizovaní“ byl Chrysler. Není tomu tak dávno, co klimatizované auto bylo jen pro ty „vyvolené“ a bylo známkou velkého luxusu. Dokonce i v dnešní době, kdy taková věc jako klimatizace, která pro naše tatínky a dědečky byla otázkou luxusu, je již pro nás jednou ze samozřejmostí, tak i přesto se najdou tací, kteří jsou toho názoru, že klimatizace v autě jsou jenom další zbytečně vyhozené peníze. Názor pak začínají postupem času měnit po opakujících se intervalech léta, kdy teploty se vyšplhají až ke 30°C, né-li více. Ale i přesto, že klimatizace má spousty neodmyslitelných plusů, je zde také druhá strana listu a to jsou negativa.

Ohledně klimatizace

V kostce, klimatizace jako taková pracuje obecně na principu nasávání venkovního vzduchu, který je filtrován a je teplotně upravován na požadovanou hodnotu. Po té, co se vzduch ustálí na Vámi požadovanou hodnotu, je vnesen do interiéru auta, bytu, místnosti pomocí ventilátoru. Klimatizace v autech je trošičku pozměněná a vylepšená, pro lepší spolupráci s autem. Je to vysokotlaké zařízení, jehož základem je kompresor. V okruhu je chladící jednotka, vedle které je také obsažen olej, který zajišťuje co nejdokonalejší promazávání kompresoru a snaží se starat i o další části klimatizace. Bez oleje, popř. s nekvalitním olejem by se klimatizace zadřela nebo se rapidně zkracovala její životnost téměř na minimum. Proto je údržba jednou z dalších neopomenutelných součástí klimatizace.

Výhody i nevýhody klimatizace

Prvotní věcí při výběru auta s klimatizací je fakt a zjištění, kolik vlastně čistého času strávíte v autě za den, týden, měsíc. Je jasné, že jak u aut, tak i u samotných klimatizací se cena odvíjí od značky, výrobce a druhu auta, ve kterém je zabudována. Klimatizace je bezesporu vhodná pro ty, kteří za volantem stráví více jak 2,5 hodiny denně. Pokud bychom si koupili klasický rodinný vůz, popř. i něco většího, který hodláme mít k pracovním účelům nebo naopak s ním Klimatizace v autěplánujeme o prázdninách brázdit co nejdále, je zřejmé, že zde klimatizace bude na místě. Ačkoliv jsou vozy s klimatizací obvykle dražší, je myslím správné se na věc podívat objektivně a říct si, zda-li mi nějaký ten peníz navíc opravdu bude stát za trochu toho většího komfortu. Je obecně známo, a setkalo se s tím myslím většina řidičů, že když je v autě nadmíru tepla a do toho se musíme soustředit na kolem jedoucí provoz, tak v lepším případě jsme akorát pouze tzv. „mimo“ a dostaví se nám stav přehlížení detailů, nebo může nastat horší varianta, která se bohužel stává často, a tou je samotné usínání čímž můžete ohrozit nejen sebe, ale i své okolí. Proto je také faktem, že klimatizace spadá do prvků aktivní bezpečnosti a přispívá tedy k celkově vyšší bezpečnosti provozu. Podlé výzkumů, je možné zaznamenat v interiéru v letních měsících na přímém sluníčku až 70°C. Na koho můžou ale mít nejvíce nepříznivé dopady takto vysoké teploty v autě, jsou děti. Ale nejenom na děti má vysoká teplota interiéru negativní dopad. Zkrátka organismus se přehřívá a pozornost se výrazně rychleji snižuje. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že klimatizované prostředí má také stinné stránky.

 Kupříkladu v hotelích u moře se častokrát stává, že návštěvníci si přeji ve svých pokojích mít příjemné teplotní podmínky, zaplatí si tam proto tučnou sumu za klimatizaci a z rozpálených pláží se vrací na pokoj do vyklimatizované místnosti, kde hned druhý den začínají pociťovat menší bolesti v krku nebo se jim hned spouští rýma. Střídání teplot může způsobit nachlazení, klimatizace vysušuje sliznice a při dlouhodobém vystavování se přechodů mezi klimatizovaným prostředím a teplotně rozdílným neklimatizovaným prostředím, může způsobit i počátky revma. Pokud není klimatizace pravidelně čištěna, můžou se v ní usazovat mikroorganismy a plísně.

Dbejte na pravidelný servis

Pravidelný servis klimatizace, je určitě velkým předpokladem pro její optimální a správné fungování s co možná nejdelší životností. Vyčištění, doplnění a obnova chladícího média, které obsahuje samozřejmě také kontrolku, by se měla provádět minimálně jednou ročně a to nejlépe před letní sezónou. Mimo jiné je zapotřebí klimatizaci důkladně desinfikovat od všech nečistot, bakterií a všech dalších mikroorganismů. Protože klimatizace má být především dobrý sluha.

Vliv na spotřebu paliva

I když je to trošičku zavádějící, tak i kompresor klimatizace je spotřebič a žádá svůj příjem. Proto při své práci zatěžuje motor, protože z něj je schopen načerpat nejlépe a nejvýhodněji. Jestli opravdu má klimatizace vliv na spotřebu paliva? Ano, má. Záleží ovšem na více faktorech. Jak na jízdním režimu, tak i na režimu samotné klimatizace. Na plný výkon můKlimatizace v autěže krátkodobě představovat až 4 l/100 km, při delší jízdě, tedy mimo město, se spotřeba stáhne i na pár desetin litrů.

Nevýhodou tedy u klasické klimatizace je, že nemůžeme manuálně regulovat výkon kompresoru – běží vždy na plno. Existuje ale řešení, které připojí klimatizaci jen podle aktuálních požadavků na udržení teploty. Tou je automatická klimatizace.

Na druhou stranu je klimatizace mnohem úspornější ke spotřebě paliva, pokud jedeme se zavřenými okny. Pokud máme klimatizaci vypnutou, ale okna jsou otevřená, odpor auta se maličko zhoršuje a spotřeba tak může jít v některých případech nahoru.

  • Klimatizace a vše, co o ní možná nevíte
  • Klimatizace a vše, co o ní možná nevíte
  • Klimatizace a vše, co o ní možná nevíte